10 steg för att bli en super affiliate

Även om jag vid sidan av min webbyrå-verksamhet har varit delaktig i ett par hyfsat framgångsrika affiliate-projekt så vill jag inte hävda att jag är en så kallad super affiliate. Däremot tilltalas jag mycket av affiliate-marknadsföring och skulle inte ha något emot att titulera mig super affiliate i framtiden. Några av anledningarna till att jag lockas av att arbeta med affiliate-marknadsföring är bland annat:

  • det kan ge relativt passiv inkomst och möjlighet till att tjäna pengar dygnets alla timmar.
  • det krävs relativt små utgifter i form av kapital.
  • du kan arbeta när och var du vill, det enda som krävs är en dator och internetuppkoppling.
  • om man lyckas finns stora pengar att tjäna.

Jag ska i detta blogginlägg försöka guida sig till hur man kan bli en super affiliate i tio steg.

Vad är affiliate-marknadsföring?

Innan vi går in på de 10 stegen vill jag börja med att förklara vad affiliate-marknadsföring är för något. Kort och gått kan man säga att det handlar om att få betalt för att göra reklam för andra företags produkter eller tjänster.

Skillnaden mot mer traditionell marknadsföring är att man inte gör reklam för sina egna produkter. En fördel är alltså att man själv inte behöver skapa en egen produkt utan kan marknadsföra produkter som redan visat sig framgångsrika.

En annan skillnad är att man vanligtvis även får betalt för att generera trafik i form av leads (potentiella kunder) eller sales (avslut/försäljning) när du arbetar som affiliate.

Som betalning får man vanligtvis en CPA (Cost Per Action) som är en fast summa för varje lead/sale eller någon form av Revenue Share (vinstdelning) som är en procentuell del av försäljningen. Det förekommer även så kallade hybrider som består av en kombination av CPA och Rev Share, dvs en del fast ersättning i kombination med en rörlig del.

Inom affiliate-marknadsföring brukar det nästan alltid finnas 3-4 olika aktörer. Dessa är ”Försäljaren” (en person eller företag som tillhandahåller produkten), du som ”Affiliate” och ”Kunden”.

Ibland är även ett så kallat ”Affiliate-nätverk” involverat som en mellanhand mellan försäljaren och dig som affiliate. Exempel på affiliate-nätverk är Adrecord, Adtraction, och Tradedoubler.

Vad skiljer en super affiliate från en vanlig affiliate?

En super affiliate är bland de bästa inom sin nisch och genererar vanligtvis flest och mest lönsamma leads och de får därmed mer betalt än andra affiliates. En super affiliate är väldigt värdefull och de har en avsevärd makt eftersom de kan begära högre ersättning och bättre villkor i och med att de är så viktiga för försäljaren. En super affiliate behöver inte dela med sig av sina intäkter till ett affiliate-mätverk utan brukar förhandla direkt med försäljaren. Om de inte får vad de kräver kan de välja att marknadsföra en konkurrent istället. Denna förhandlingsposition ska inte underskattas.

Det är upp till dig som affiliate att locka till sig en publik och om du är framgångsrik finns som sagt möjligheten att tjäna passiv inkomst dygnet runt. Detta är ju så klart helt fantastiskt men är naturligtvis inte så enkelt som det låter om du inte vet var man ska börja. Det krävs hårt arbete och rätt approach för att bli en framgångsrik affiliate. Förhoppningsvis kan nedanstående 10 steg hjälpa dig på vägen till att bli en super affiliate.

Så blir du en super affiliate

1. Nischa dig!

Det finns flera olika nischer som kan generera hög avkastning men med tanke på den allt tuffare konkurrensen så gör du bäst i att hålla dig till en nisch och försöka bli bra på den. Det är enklare och bättre att vara bland de bästa i en nisch än att bli halvbra på flera.

2. Välj en lönsam affiliate-nisch

Förutom att fokusera på en nisch bör du samtidigt välja din nisch med omsorg. Att bli en av de bästa affiliate inom hunddagis är förmodligen inte jättesvårt men kommer nog inte generera särskilt stora intäkter. För att tjäna de stora pengarna får du istället välja någon mer lönsam nisch. Några exempel på sådana nischer är lån, resor, casino och online gambling.

3. Välj nisch efter intresse

För att bli bra på något är det en fördel att välja en nisch som du gillar, har kunskap eller intresse inom. Det tar ofta längre tid att lyckas än man först räknar med och för att lägga den tid och kraft som behövs är det inte optimalt att välja en nisch som efter ett tag inte känns så stimulerande att arbeta med.

4. Skapa en modern och lättanvänd affiliate-sajt

Den vanligaste plattformen för att skapa en modern sajt är WordPress som är relativt enkel att sätta upp och lära sig att använda. Hela 25% av världens sajter använder idag WordPress som grund. WordPress installerar du hos ett webbhotell.

Om du inte kan webbdesign eller webbutveckling finns det många snygga teman att köpa för några hundralappar hos till exempel ThemeForest. På så sätt får du snabbt och billigt en modern sajt.

Till WordPress finns även många bra tillägg (så kallad plugins) som gör att du enkelt kan lägga till extra funktionalitet till din sajt.

5. Lär dig sökmotoroptimering och konvertering

SEO står för Search Engine Optimization och kallas även för sökmotoroptimering på svenska. Om du är ny som affiliate har du förmodligen ingen jättebudget för stora media- eller reklamkampanjer. Då är istället SEO en bra start och vanligt att arbeta med för dagens affiliate. Genom att lyckas ranka sin affiliate-sajt i toppen av sökmotorerna på utvalda söktermer kan man få in den efterlängtade trafiken som sedan kan omvandlas till leads/sales.

Det finns även framgångsrika affiliate som inte arbetar med SEO och som istället är framgångsrika inom till exempel enbart e-postutskick, Twitch, YouTube, Adwords (sponsrade länkar) eller är stora inom social media (så kallade influencers). På sikt och om din tid och resurser tillåter det kan du med fördel anamma ytterligare en eller flera av dessa tekniker. Här finns en bra nybörjarguide till SEO.

Men det spelar ingen roll om du lyckas få in massa besökare till din sajt om de inte leder till avslut. Lär dig därför om konvertering och hur man får sina omvandlar besökare till att bli leads. Ofta handlar detta om att testa sig fram för att se på vilket sett ett erbjudande bäst bör presenteras för att generera flest sales.

6. Fokusera på long-tail

Visst vore det kul att ranka #1 på termer som ”flygbiljetter”, ”lån” eller ”casino” men det näst intill dömt att misslyckas och skulle förmodligen ta alldeles för lång tid att nå. Vi vill inte konkurrera med sajter som Hotels.com eller Flygresor.se (riktigt stora super affiliates). Istället är det smartare att fokusera på söktermer som är lite mer long-tail, till exempel ”flygbiljetter till gran canaria”, ”lån till handpenning” eller ”nya casinon 2018”.

Här får man göra en avvägning så att man inte blir för smal och därmed olönsam, utan välja long tail-termer som fortfarande har hyfsad sökvolym. Utöver en okej sökvolym bör trafiken också vara lönsam. Till exempel så skulle förmodligen termen ”gratis free spins utan insättning” generera många besökare till en affiliate-sajt inom nischen casino men värdet på dessa besökare skulle förmodligen vara relativt låg jämfört med andra casino-termer eftersom denna trafik inte vill spela med egna pengar.

Man gör klokt i att undvika termer som inkluderar ord som ”gratis” eller ”billiga/billigt” då det tenderar att generera mindre betalningsvillig trafik. Termer som ”nytt/nya” eller ”bra/bäst” tenderar att generera mer lönsam trafik.

7. Var kreativ

Att skapa en konkurrenskraftig affiliate-sajt idag kräver att den sticker ut och tillför något som helst inte redan finns på alla andra sajter inom din nisch. Många affiliate-sajter idag tenderar att se väldigt likartade ut och innehålla ungefär samma innehåll. Gör inte som alla andra, stick ut! Det kommer både sökmotorerna och dina besökare att gilla. Var kreativ och skapa en sajt med innehåll som är unikt, nytt, snabbt, snyggt, omfattande, nya funktioner, videos, stora bilder, etc. Lägg även kontinuerligt och regelbundet till mer innehåll på sajten.

8. Var konsekvent

Även om det är bra att vara kreativ ska du inte ta ut svängarna för mycket utan du måste hela tiden fokusera på din målgrupp och vara konsekvent med innehållet mot vad dina besökare kan förvänta sig att finna på sajten. Om du till exempel har en kampanj-sajt och en målgrupp som är ute efter kampanjer är det inte bra att blanda kampanj-nyheter med till exempel bransch-nyheter.

9. Underhåll och behåll dina besökare

Det är onödigt att kämpa hårt för att få in trafik till din sajt för att sedan aldrig mer få dem att återvända. Istället kan du med fördel försöka få dem till att till exempel signa upp sig till ditt nyhetsbrev eller uppmana dem att följa dig på social medier för att på så sätt hålla kontakten med dina besökare och regelbudet locka dem åter till din affiliate-sajt.

10. En super affiliate ger inte upp

Du har kämpat hårt och har skapat en snygg och unik sajt med potential att bli stor inom sin nisch. Du har arbetat med och lärt dig mycket om SEO, konvertering med mera. Trots allt arbeta händer inte mycket. Många ger ofta upp här och inser att affiliate-marknadsföring inte var något för dem. Det är nu agnarna ska skiljas från vetet och det är nu det verkligen gäller att orka kämpa.

Ge inte upp, fortsätt arbeta kontinuerligt och fortsätt skapa en bättre sajt än dina konkurrenter. Till slut kommer Google belöna dig och du kommer klättra i rankingen. Ofta skuttar man upp några placeringar för att sedan fastna på nästa ”platå”, fortsätt bara och ge det lite mer tid. Kämpa kämpa och till slut brukar intäkterna börja rulla in. En dag kommer du kanske till och med att kunna titulera dig som en super affiliate. Lycka till!

En sekund bara...